Matsvinn
Tiltak
Emballasje

2D-koder mot matsvinn

2D-kode kan brukes for å redusere matsvinn, og Unil har implementert dette på flere produkter.

Publisert 01.12.23 - Sist endret 29.01.25

Zebraterminal scanner 2D-kode på en kjøttdeigpakke
Zebraterminal scanner 2D-kode på en kjøttdeigpakke

2D-koder og matsvinn

Matsvinn er et viktig fokusområde i Unils kvalitets og bærekraftsstrategi. Unil skal jobbe med å redusere matsvinn i verdikjeden. Dette er noe som har høyt fokus også i NorgesGruppen, som jobber mot et mål om å halvere sitt matsvinn innen 2025 (sammenlignet med 2015). Det er her 2D-koden kommer inn som et viktig tiltak for NorgesGruppen og Unil.

Mer om 2D-koder

En 2D-kode er en todimensjonal strekkode som erstatter den vanlige strekkoden man ser på produktene i butikk.

Fordelen med denne koden er at den kan inneholde mer data enn en vanlig strekkode, herunder holdbarhetsdatoen og batch/lot-nr. Mer informasjon i strekkoden gir mindre matsvinn. Produktene skannes ved mottak på butikklager, ved påfylling i hyller og ved salg.

Slik får butikk en oversikt i sitt system over hvilke produkter som er på lager og dets holdbarhet. Da kan butikkene gjøre matsvinnreduserende tiltak deretter. De slipper den manuelle jobben ved å manuelt sjekke hvert produkt fysisk i butikk. Les mer på om 2D-koden her.

Et stort samarbeidsprosjekt

Over lengre tid så har NorgesGruppen, Matvett og GS1 jobbet med dette prosjektet. I 2023 startet utrullingen av 2-dimensjonale (2D)-koder for fullt på NorgesGruppens egne merkevarer. Unil er en av de første aktørene som var i gang med dette.

Målsetningen er at i løpet av de neste par årene så skal norskproduserte ferskvareprodukter være merket med 2D-koden. Dette er produkter med kortere holdbarhet og hvor det er størst risiko for matsvinn.

Unils produkter med 2D-kode

De første produktene fra Unil med 2D-kode kom i butikk i løpet av våren 2023: Fersk & Ferdig-serien med ferdigretter.

Overgangen til den nye koden krever en omstilling hos våre leverandører og hos oss. Utrullingen tar derfor også tid, det må gjøres nødvendige tester, oppgraderinger, designjusteringer og produksjon av nye etiketter/emballasje.

I 2024 så har vi jobbet med utrulling innenfor kategorier som kjøtt, kylling, sjømat og pålegg. Med tiden kan vi generere data på hvilken effekt denne endringen har hatt på matsvinnet i butikk.

2D-kode på First Price kyllingkjøttdeig
2D-kode på First Price kyllingkjøttdeig