Matsvinn
Tiltak
Emballasje

2D-koder mot matsvinn

2D-koder kan brukes for å redusere matsvinn, og Unil har implementert dette på flere produkter.

Publisert 01.12.23 - Sist endret 31.03.25

Zebraterminal scanner 2D-kode på en kjøttdeigpakke
Zebraterminal scanner 2D-kode på en kjøttdeigpakke
Foto: Klaudia Lech

2D-koder og matsvinn

Matsvinn er kartlagt som et viktig fokusområde i Unils kvalitets- og bærekraftsstrategi, hvor Unil skal jobbe med å redusere matsvinn i verdikjeden.

Dette er noe som også står høyt oppe på agendaen til NorgesGruppen overordnet sett, som jobber mot et mål om å halvere sitt matsvinn innen 2025 (sammenlignet med 2015).

Det er her 2D-koden kommer inn som et viktig tiltak for NorgesGruppen og Unil.

Mer om 2D-koder

En 2D-kode er en todimensjonal strekkode som erstatter den vanlige strekkoden man ser på produktene i butikk.

Fordelen med denne koden er at den kan inneholde mer data enn en vanlig strekkode, herunder holdbarhetsdatoen og batch/lot-nr. Mer informasjon i strekkoden gir mindre matsvinn. Produktene skannes ved mottak på butikklager, ved påfylling i hyller og ved salg.

Slik får butikk en oversikt i sitt system over hvilke produkter som er på lager og dets holdbarhet. Da kan butikkene gjøre matsvinnreduserende tiltak deretter. De slipper den manuelle jobben ved å manuelt sjekke hvert produkt fysisk i butikk. Les mer om 2D-koden her.

Et stort samarbeidsprosjekt

Over lengre tid så har NorgesGruppen, Matvett og GS1 jobbet med dette prosjektet. I 2023 startet utrullingen av 2-dimensjonale (2D)-koder for fullt på NorgesGruppens egne merkevarer. Unil er en av de første aktørene som var i gang med dette.

Målsetningen er at i løpet av de neste par årene så skal norskproduserte ferskvareprodukter være merket med 2D-koden. Dette er produkter med kortere holdbarhet og hvor det er størst risiko for matsvinn.

Unils produkter med 2D-kode

De første produktene fra Unil med 2D-kode kom i butikk i løpet av våren 2023: Fersk & Ferdig-serien med ferdigretter.

Overgangen til den nye koden krever en omstilling hos våre leverandører og hos oss. Utrullingen tar derfor også det. Omstillingen kan kreve oppdateringer i utstyr og software i produksjon. I tillegg så må det gjøres nødvendige tester, designendringer og det må produseres opp nye etiketter.

I 2024 så har vi jobbet med utrulling innenfor kategorier som kjøtt, kylling, sjømat og pålegg. Med tiden kan vi generere data på hvilken effekt denne endringen har hatt på matsvinnet i butikk. Les mer om status på arbeidet i 2024 her

2D-kode på First Price kyllingkjøttdeig
2D-kode på First Price kyllingkjøttdeig