Vi ligger et godt stykke bak målet. Dette skyldes blant annet vi mangler måter å utnytte energien som solcellene produserer.
Ved utgangen av 2024 har vi gjort store forbedringer, men er fremdeles et godt stykke unna mål. Vi er avhengige av eksterne faktorer for nå målet, som at våre leverandører kan levere andre gode alternativer til metallboks.
Ved utgangen av 2024 var 73 % av våre produsenter av non-food produkter miljøsertifiserte. Indikatoren gjelder kun for produsenter av non-food produkter under egen merkevare.
Årsaken til lavere oppnåelse for 2024 er hovedsakelig et samarbeid med en leverandør av argentinske reker som ikke var sertifisert, men som forventes å bli sertifisert innen utgangen av 2025.
Ved årsslutt i 2024, har det blitt innført 2D-kode på 44 produkter (19%) innenfor fersk sjømat, kjøtt og pålegg.
Vi måler tonn plast redusert gjennom emballasjetiltak gjort i eksisterende sortiment. Verdiene er akkumulert, og målet er at man skal ha gjort plastreduserende tiltak tilsvarende 1122 tonn innen utgangen av 2025. Dette tilsvarer ca. 20 % reduksjon når man ser i forhold til baseline 2020.
Langt unna målet. Vi selger mindre frukt og grønt nå enn i 2020
Langt unna målet. Vi selger mindre fisk og annen sjømat nå enn i 2020. Lansert flere nyheter med fisk de siste årene.
Langt unna målet. Kun brød/loff/rugbrød er med i tallgrunnlaget, ikke baguetter etc. Vi har liten portefølje her (har lansert grove First Price Sandwich-baguetter med 57 % grovhet, men de kommer ikke med her).
Mål oppnådd! Lansert 28 nyheter med nøkkelhull 2024.
Vi jobber jevnt og trutt med saltreduksjon og det ser ut til at vi kan nå målet i løpet av 2025. Flere konkrete prosjekter er gjennomført eller i gang.
Volumandel sukker er økende, og vi ligger ikke an til å nå målet.
Ved utgangen av 2024, var 70% av våre kakaoprodukter sertifiserte. Vi mangler sertifisering på 13 av 89 kakaoprodukter, som er en bedring fra året før. Nedgangen i prosent skyldes at vi har færre kakaoprodukter i sortiment.
Vet utgangen av 2023, hadde 94% av alle produkter i risikoland en gyldig sosial revisjon.
En god utvikling på signering av våre etiske retningslinjer i løpet av strategiperioden. Vi følger opp dette to ganger i året og påser at alle nye leverandører signerer.
Ved utløpet av 2024, hadde 97% av våre utenlandske mat- og dyrematprodusenter en GFSI-sertifisering
Ved utløpetav 2024, var 94% av våre norske mat- og dyrematprodusenter sertifisert i henhold til våre krav.
Ved utløpet av 2024 hadde 75% av våre non-food produsenter en kvalitetssertifisering.
100 % av våre konsumegg er fra frittgående høner.
96 % av alle produkter som inneholder egg som ingrediens, har egg fra frittgående høner per utgangen av 2024.
Kommentar:
Ved utgangen av 2024, var 95% av våre papir- og trevirkeprodukter sertifiserte i henhold til målet vårt.