Publisert 01.12.24 - Sist endret 12.03.25
Matsvinn er kartlagt som et viktig fokusområde i Unils kvalitets- og bærekraftsstrategi, hvor Unil skal jobbe med å redusere matsvinn i verdikjeden.
Dette er noe som også står høyt oppe på agendaen til NorgesGruppen overordnet sett, som jobber mot et mål om å halvere sitt matsvinn innen 2025 (sammenlignet med 2015).
Det er her 2D-koden kommer inn som et viktig tiltak for NorgesGruppen og Unil.
I 2024 har vi jobbet med utrulling innenfor kategorier som kjøtt, kylling, sjømat og pålegg. Status per nå er at Unil har i underkant av 50 produkter med 2D-kode i butikk.
Blant disse er produkter som First Price kjøttdeig, kylling, biff og røkt laks. Andre produkter er Fiskemannen sildeprodukter, fiskekaker 80% og fiskeburger 80%.
Vi kommer til å fortsette jobben med utrulling på våre ferskvareprodukter i 2025. Over tid og med flere 2D-produkter i butikk så vil vi generere mer data og etterhvert kunne måle hva effekten blir på matsvinnet i butikk.
Les mer om 2D-koder og dette omfattende samarbeidsprosjektet her