Publisert 19.05.25 - Sist endret 28.05.25
Emballasje er et viktig tiltaksområde i Unil sin bærekraftstrategi. Før strategiperioden ble det gjort en kartlegging av mengden plastemballasje i vårt sortiment. Det ble satt et mål om 20% plastreduksjon.
Vi har jobbet kontinuerlig med emballasjeoptimering. Vi har fjernet plast, redusert plast, benyttet resirkulert plast og erstattet plasten med fornybare materialer der dette er hensiktsmessig.
Plast er fortsatt helt nødvendig for å beskytte en del produkter og spesielt matvarer. Plast har gode barriere-egenskaper og tar derfor vare på kvaliteten, sikrer mattrygghet og bevarer matvarer lengre enn andre materialer. Utfordringen er når plasten kommer på avveie samt den store mengden avfall som genereres fra plastemballasje. Det er derfor viktig å jobbe med optimering, å velge riktig emballasje til riktig bruk og kun den emballasjen som er nødvendig.
Unil vil fortsette å jobbe med emballasjeoptimering for å bidra til å redusere mengden emballasje, gjøre den mer sirkulær og mer effektiv slik at vi reduserer belastningen på verdikjeden og miljøet.
Her kan du se noen av tiltakene som har blitt gjennomført denne strategiperioden:
Snop Smågodt- Harde plastbokser til tynne plastposer i esker. Plastreduksjon på ca. 250 tonn/år.
Eldorado fryste pommes produkter-Tynnere poser. Plastreduksjon på ca. 11 tonn/år.
First Price Kjøttdeig- Skål til vakuumpakket og tynnere plast. Plastreduksjon på ca. 72 tonn/år.
First Price Grillede kyllinglår og vingemiks- Skål til pose. Plastreduksjon på ca. 15 tonn/år.
First Price Husholdningssaft og Appelsinsaft- Tynnere plast og 80% resirkulert plast. Plastreduksjon på ca. 38 tonn/år
First Price Universalkluter- Plastemballasje til papirbanderole. Plastreduksjon ca. 3,8 tonn/år.
Les mer om emballasjetiltakene som har blitt gjort under Artikler og Emballasje.