Publisert 03.01.25 - Sist endret 16.01.25
Unil har egne strategiske mål for å redusere matsvinn. I tillegg skal vi bidra med nødvendig kunnskap og informasjon, slik at også forbruker kan redusere sitt matsvinn.
I tradisjonell lagerdrift er det en del situasjoner der mat naturlig kastes for å holde kunde fornøyd og sikker på varekvalitet. Det er ikke dermed sagt at maten er dårlig, for å endre holdninger og hindre at mat kastes istedenfor å konsumeres er det satt inn flere tiltak.
2017 lanserte vi en tilleggsmerking til "best-før"-dato; "Normalt brukbar til". Målet var å bidra til at mindre mat ble kastet hjemme hos forbruker, og på den måten redusere matsvinnet her i landet. Ved legge til en "normalt brukbar til"-dato på syv ekstra dager, ble kundene gjort oppmerksomme på at produktet er trygt å spise etter "best før"-dato, til tross for endringer i konsistens og smak.
I 2018 samlet hele bransjen seg om en felles ordlyd "Ofte god etter". Dette budskapet ble forsterket gjennom å oppfordre forbrukerne til å "se, lukte og smake" og dermed stole på sine egne sanser før mat merket med "best før" kastes i søpla. Oppfordringen er kommunisert gjennom et symbol. Se-lukt-smak-symbolet er vi igang med å sette på alle våre produkter merket med "best før"-dato.