Grønnvasking betegner en form for villedende markedsføring. "Grønnvaskere" snakker gjerne høyt om miljø og bærekraft uten å kunne dokumentere sine påståtte tiltak og effekten av dem.
Samfunnsbyggere spør hva de kan gjøre for å skape felles verdier for samfunnet og virksomheten. Vi i Unil vil være en samfunnsbygger og sammen med NorgesGruppen har vi signert grønnvaskingsplakaten.
Grønnvaskingsplakaten er utarbeidet av Skift i samarbeid med Miljøstiftelsen Zero, med innspill fra Verdens Naturfond (WWF) og Fremtiden i våre hender.
Plakaten inneholder ti prinsipper som vi og mange andre bedrifter i ulike bransjer har signert på.
Disse prinsippene er også en del av vår strategi. Vi har satt tydelige mål for en bærekraftig utvikling, både med tanke på økonomi, miljø og samfunn. Vi skal være åpne om vår virksomhet og være ærlige om våre styrker og svakheter. Med åpenhet skaper vi tillit og bygger omdømme rundt arbeidet vi gjør, og produktene vi selger.
For å bidra til en reel bærekraftigutvikling skal vi derfor ikke bidra til grønnvasking og vi skal følge prinsippene i Grønnvaskingsplakaten.
Les mer om Grønnvaskingsplakaten her