I Unil jobber vi etter OECDs rammeverk for aktsomhetsvurderinger. Risikovurderinger er et sentralt element i aktsomhetsvurderinger. Vi gjennomfører løpende risikovurderinger av land, råvare, produsenter og leverandører.
Gjennom risikovurderingene identifiserer og prioriterer vi mulig og faktisk «negativ påvirkning» og utarbeider tiltak for håndtering. Tiltakene vi iverksetter skal treffe våre verdikjeder der risikoen for negativ påvirkning og konsekvenser for mennesker, miljø og dyr er størst.
I 2023 hadde Unil over 4000 aktive varer i sortiment fra 556 førsteleddsleverandører i 38 land. Våre førsteleddsprodusenter har igjen flere produsenter og underprodusenter. 2/3 av vår innkjøpsverdi kommer fra norske førsteleddsprodusenter.
Vi vurderer først og fremst risiko knyttet til landet varen produseres i. Det betyr at vi ikke bare vurderer våre førsteleddsleverandører (som kan være agenter), men også deres produsenter. I noen tilfeller vurderer vi også råvareleverandører.
Vi tar utgangspunkt i Amfori BSCIs klassifisering av risikoland når vi vurderer risiko knyttet til produsentland. Denne klassifiseringen gir land en score basert på styresett. Land med en score mellom 0-60 er definert som risikoland, mens land med en høyere score enn 60 er lav-risikoland.
I tillegg til Amfori BSCI sin klassifisering benytter vi også andre kilder som supplement og kryssreferanse. På denne måten får vi et bredere grunnlag for å identifisere risikoland. Disse kildene er følgende:
Blant våre produsenter i definerte risikoland er de fleste lokalisert i Kina, etterfulgt av Thailand, Vietnam og Tyrkia.
Noen gjentakende utfordringer vi støter på i flere av risikolandene er overdreven bruk av overtid, manglende fagforeningsfrihet, lave lønninger og ulik grad av HMS-avvik.
Vår risikovurdering av råvarer benyttet i våre produkter baserer seg på eksterne kilder. Vi benytter anerkjente databaser og verktøy for innhenting av informasjon.
Annethvert år gjennomfører vi en fullstendig risikovurdering av råvarer benyttet i vårt sortiment. Denne risikovurderingen danner grunnlaget for videre prioriteringer. Dersom ny informasjon og kunnskap tilsier at risikobildet er endret, endrer vi våre prioriteringer.
I våre verdikjeder er noen av de mest gjentagende risikoene for brudd på arbeidstaker - og menneskerettigheter:
Potensielle utbredte miljømessige utfordringer er knyttet til:
Dette er utfordringer knyttet spesielt til jordbruksartikler – ofte produsert av småskalabønder.
Åpenhetsloven har som formål å sikre ivaretakelse av menneske- og arbeidstakerrettigheter i komplekse verdikjeder. I vårt arbeid med rammeverk for aktsomhetsvurderinger, har vi besluttet å inkludere miljø og dyrevelferd. Vi jobber hver dag med å få større grad av åpenhet i vår verdikjede.
Åpenhetslovens første utkast inneholdt et krav om at produsentens navn skulle merkes på produktet. Dette forslaget ble ikke vedtatt. Unil har likevel besluttet å være åpne om hvem som produserer våre varer. Målet er at alle våre produkter fortløpende skal merkes med produsentnavn.